Varför älskar hipsters loppmarknader?

Varför älskar hipsters loppmarknaderHipster hit och hipster dit. En term som kommit att användas naturligt i den vardagliga jargongen, men egentligen finns det ingen tydlig förklaring på vad en hipster egentligen är. Faktum är att begreppet hipster funnits sedan 1940-talet och redan då syftade på att personen i fråga var modern på sitt eget sätt. På 1960-talet var hippien den som var hipster och tack vare den liknelsen får man en större förståelse vad det innebär. Dock bör det klargöras att hipstern skiljer sig från hippien genom att inte vara emot konsumtionssamhället. Tvärtom har det blivit vida känt att hipsters fullkomligt älskar loppmarknader.

Är man en hipster undviker man helst att köpa de senaste massproducerade kläderna på H&M och Gina Tricot. Istället går hipsters på loppmarknader där de kan göra makalösa fynd i klädväg som sätter en personlig prägel på deras stil. På loppisar kan man även fynda möbler för att komplettera inredningen som i regel präglas av varma färger och äldre möblemang som inte passar. Hipsters köper även gärna allt sitt porslin på loppmarknader för en liten peng och faktum är att de kan äga tallrikar vars enskilda värde överstiger 1000 kronor. Att fynda dyrbara produkter till ett löjligt förmånligt pris är en hipsters högsta dröm.

Varför hipsters älskar loppmarknader är med andra ord egentligen inte alls konstigt. Vill man ha en cool, personlig eller utstickande stil är loppis det perfekta stället att shoppa kläder på. Ett hipsterhem är som tidigare nämndes stilblandande i motreaktion till de trendiga kliniskt inredda hemmen och enbart på loppmarknader kan man köpa uråldriga kartor, gamla industrimöbler och andras jakttroféer för struntsummor. Poängteras bör att hipster inte är ett negativt laddat ord, utan syftar på en skön bohem som går emot masskulturen. Man blir inte heller en hipster för att man handlar på loppmarknader, utan det är en fråga om livsstil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *